مطالبه وجه التزام قراردادی

1397/07/25 در ساعت 10:13:00

وجه التزام مبلغی است که طرفین یک قرارداد به عنوان جریمه ی تأخیر ویا عدم انجام تعهد قراردادی مشخص میکنند،به نوعی ضمانت اجرای حقوقی است

مطالبه وجه التزام قراردادی

 

مبنای حقوقی دادخواست

وجه التزام مبلغی است که طرفین یک قرارداد به عنوان جریمه ی تأخیر ویا عدم انجام تعهد قراردادی مشخص میکنند،به نوعی ضمانت اجرای حقوقی است.

بنابر این اگر یکی از طرفین قرارداد ،اجرا تعهد را به تأخیر اندازد یا به کلی از انجام آن استنکاف کند،طرف دیگر می تواند دادخواست مطالبه وجه التزام را تقدیم کند.

طرفین دعوی

خواهان:کسی که تعهد به نفع او شده است.

خوانده:شخصی که از تعهد تخلف کرده است.

مرجع صالح به رسیدگی

چون جزء دعاوی منقول حساب می شود ،در دادگاه محل اقامتگاه خوانده و یا محل انعقاد قراردادو یا محل اجرای تعهد میتوان طرح دعوا کند.

نحوه ی اجرای رأی

پس از قطعی شدن رأی ،متعهد له باید درخواست صدور اجراییه کند و به طریق مختلف از جمله معرفی اموال متعهد به ناحیه اجرا ویا گرفتن استعلام ار اداره ی راهور نیروی انتظامی ،ثبت اسناد و املاک،بانک مرکزی و.....در صدد به دست اوردن اموال برای جبران خسارت باشد.در صورتی که مالی در دسترس نباشد ،محکوم له می تواند جلب محکوم علیه را از دادگاه بخواهد.

برخی نکات کلیدی مرتبط با دعوی

۱:اگر در معامله مبلغی برای تخلف به عنوان ضرر و زیان شرط شده باشد،دادگاه به کمتر و بیشتر ات نمیتوتند حکم دهد.

۲:وجه التزام وجه مقطوعی است که طرفین ضمن قرارداد در موردآن توافق می کنند و در صورت تخلف از قرارداد ولو آن کهضرر و زیانی به متعهد له واردد نشده باشد،دادگاه فرد را به پرداخت وجه التزام محکوم می کند.

اما اگر وجه التزام تعیین نشده باشد،در صورت تخلف فرد از تعهدات قرارداد،متعهد له باید ثابت کند که در نتیجه تخلف به وی ضرر و زیان وارد شده تا مبلغی به عنوان خسارت دریافت کند.میزان وجه التزام همان مبلغ تعیین شده در قرارداد است و دادگاه نمی توتند به بیشتر یا کمتر آن حکم دهد،اما در مورد ضرر و زیان میزان مبلغ قابل مطالبه بر اساس نظر کارشناسی است.

۳:(به نظر اکثریت)برخی از محاکم معتقدند که اگر وجه التزام عدم انجام تعهد گرفته شود،متخلف را نمی توان به اجرای تعهد اصلی ملزم کرد.به عبارت دیگر زمانی می توان وجه التزام عدم اجرای تعهد را مطالبه کرد که امکان الزام عهد به اجرای تعهد اصلی وجود نداشته باشد.(البته قصد مشترک طرفین و توافقات قراردادی ان ها نقش موثری در نظر دادگاه دارد.)

۴:در قرارداد می توان تصریح کرد که اخذ وجه التزام،بدل و جانشین تعهد اصلی نیست و با آن قابل جمع است.

۵:در خصوص خسارت تاخیر اجرای تعهد،خواهان می تواند خسارت حسارت تآخیر را تا روز تقدیم دادخواست ،و ضمن دادخواست مطالبه کند.

اما در خصوص خسارت تآخیر تآدیه،خواهان می تواند آن را تا زمان اجرای حکم از دادگاه بخواهد و نیاز به محاسبه خسارت در زمان تقدیم دادخواست نیست.

۶:اگر مبلغ وجه التزام تناسبی با تعهد اصلی نداشته باشد،برخی از محاکو فقط به میزان تعهد اصلی حکم میدهند و نسبت به مازاد آن حکم نمی دهند و سایر محاکم طبق ماده ۲۳۰ قانون مدنی و قاعده ی ((المومنون عند شروطهم)) به هر میزان که در قرارداد است حکم صادر می کنند.

۷:اگر تآخیر در انجام و یا عدم انجام تعهد در نتیجه حادثه ی خارج از اراده ی متعهد باشد،او محکوم به پرداخت نمی شود.

مستندات قانونی

ماده ی ۲۲۶الی ۲۳۰ قانون مدنی

ماده ی ۵۱۵ قانون ایین دادرسی مدنی

رویه و نظرات قضایی و.......

منبع :کتاب ((راهنمای تحلیلی کاربردی دعاوی ملکی))تالیف حسین اقدامی

لینک خرید کتاب

http://ostad-online.com/shop/

سوال ملکی () آژانس املاک () دعاوی ملکی ()

مطالبه ی ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

1397/07/25 در ساعت 10:18:00

ممکن است در برخی از قراردادها یکی از طرفین قرارداد ،نسبت به اجرای تعهد خود تخلف کند،این تخلف ممکن است به صورت تاخیر در اجرای تعهد یا عدم انجام تعهد باشد.......

مطالبه ی ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

قلع و قمع بنای غیر مجاز

1397/07/25 در ساعت 10:10:00

اگر متصرف بدون مجوز یا قراردادی اقداماتی مانند احداث بنا یا کاشتن درخت و زراعت در ملکی داشته باشد ،شخص ذی نفع می تواند دادخواست قلع و قمع بنای غیر مجاز را تقدیم کند

قلع و قمع بنای غیر مجاز

دعوی خلع ید

1397/07/25 در ساعت 10:08:00

اگر ملکی اعم از زمین، خانه،آپارتمان یا مغازه که دارای سند رسمی است به صورت غیر قانونی در تصرف شخصی غیر از مالک باشد ،کسی که سند مالکیت به نام اوست می تواند برای تخلیه ملک ......

دعوی خلع ید

دستور فروش ملک مشاع

1397/07/25 در ساعت 10:05:00

برای تقاضای فروش مال مشاع باید به دعوای افراز و تقسیم مال مشاع و ارتباط مستقیم آن توجه کرد. پس از دریافت گواهی عدم افراز از سوی اداره ثبت و یا دادگاه،هر یک از مالکین مشاع می توانند با مراجعه به دادگاه صالح درخواست فروش را تقدیم کنند

دستور فروش ملک مشاع

افراز ملک توسط دادگاه

1397/07/25 در ساعت 10:01:00

افراز به معنای تقسیم مال مشاع بین شرکا است در فرضی که بین شرکا توافقی برای تقسیم نباشد.

افراز ملک توسط دادگاه

الزام به ایفای تعهد مبنی بر احداث بنا

1397/07/22 در ساعت 12:17:00

ممکن است شخصی در قالب قرار دادی مانند مشارکت در ساخت پیش فروش و یا پیمانکاری ساخت متعهد به ساخت یا تکمیل ساختمانی بر اساس شرایط قرار دادی شود.اگر شخص متعهد طبق زمان بندی پیش بینی شده

الزام به ایفای تعهد مبنی بر احداث بنا
نظر جدید