راهنمای خرید ملک(مرحله سوم)

1397/07/16 در ساعت 11:01:00

مرحله سوم

راهنمای خرید ملک(مرحله سوم)

مرحله سوم: نگارش مبایعه نامه

در هنگام نگارش مبایعه نامه ملاحظات زیر را رعایت نمایید:

  1. بهتر است قرارداد توسط شخصی غیر از متعاملین نگارش یابد.
  2. برای نگارش مبایعه نامه صرفا از یک خودکار استفاده شود و به هیچ عنوان از 2 نوع خودکار استفاده نشود.
  3. اطلاعات هویتی متعاملین براساس کارت ملی و شناسنامه تکمیل شود و به صرف اظهار شخص اکتفا نشود.
  4. شخصی که قرارداد را می نویسد دارای خطی خوش و خوانا باشد.
  5. مشخصات ملک به صورت کامل و دقیق و صرفاً براساس اسناد رسمی در مبایعه نامه ذکر کنید و به اظهار مالک اکتفا ننمایید.اگر قرارداد در سامانه کد رهگیری ثبت شود، با درج کد پستی ملک در سامانه، تمامی مشخصات ملک در مبایعه نامه به صورت خودکار ثبت می گردد.
  6. شماره پلاک ثبتی ملک و در صورتی که ملک تفکیک شده است شماره قطعه و بخش و شهر و منطقه ثبتی را براساس سند مالکیت به صورت کامل قید نمایید.
  7. قیمت ملک هم به عدد و هم به حروف نوشته شود.
  8. اگر شخصی به وکالت و یا نمایندگی مالک قرارداد را امضا می کند، حتما مشخصات او و مشخصات سند وکالت و یا سند نمایندگی در قرارداد ذکر شود.
  9. اگر یکی از طرفین قرارداد شرکت و یا موسسه است، حتما شماره ثبت وشناسه ملی شرکت درج شود.
  10. اگر تمام و یا بخشی از مبلغ قرارداد طی چک بانکی مبادله می شود، مشخصات کامل چک ها در قرارداد ذکر شود.
  11. مبایعه نامه باید در حداقل سه نسخه که هر سه نسخه دارای متن واحد هستند نگارش پیدا کند.
  12. در صورتی که مبایعه نامه دستنویس دارای خط خوردگی شد، در بخش توضیحات خط خوردگی توضیح داده شود.
  13. از نوشتن بین خطوط چاپی مبایعه نامه اجتناب نمایید.
  14. اگر قصد دارید بخش هایی از فرم چاپی مبایعه نامه را حذف کنید، علاوه بر خط زدن روی آن بخش، حتما در توضیحات مبایعه نامه به حذف آن بخش اشاره کنید.
  15. دقت کنید تاریخی که برای حضور طرفین در دفترخانه انتخاب می شود، مصادف با تعطیل رسمی نباشد.
  16. آدرس ملک و موقعیت آپارتمان را در ساختمان به صورت دقیق و با ذکر جزئیات ذکر کنید.
  17. از آنجا که در حال حاضر امکان ثبت قراردادها در سامانه کدرهگیری املاک وجود دارد، اکثر قراردادها به صورت تایپ شده نگارش می یابد. با این حال برخی مشاوران املاک ابتدا مبایعه نامه را به صورت دستنویس تنظیم می کنند و سپس قرارداد تایپ شده دارای کد رهگیری را به امضای متعاملین می رسانند. در بسیاری از مواقع متن مبایعه نامه دستنویس با متن مبایعه نامه تایپ شده دارای مغایرت هایی است. بنابراین در صورت وجود دو مبایعه نامه حتماً توجه شود که بین مبایعه نامه دستنویس و تایپ شده مغایرت وجود نداشته باشد.
  18. وجه التزام و جرائمی که برای تخلف هریک از طرفین از تعهدات قراردادی است باید به میزانی تعیین شود که جنبه بازدارنده داشته باشد و احتمال تخلف از سوی هریک از طرفین را به حداقل برساند. همچنین در قرارداد ذکر شود که مطالبه وجه التزام و جرائم قراردادی بدل و جانشین از تعهد اصلی نیست و متعهد له می تواند علاوه بر وجه التزام اجرای تعهداصلی را از شخص متعهد مطالبه نماید.
  19. اگر پايانكار ملک قديمي است بهتر است مالک ملزم شود در زمان تنظيم سند پايانكار جديد ارايه دهد.
  20. در خصوص شرایط پرداخت ثمن، آنچه در عرف خرید و فروش ملک متداول است، معمولاً بین 30تا40 درصد در هنگام امضای مبایعه نامه پرداخت می شود،30تا 40 درصد به هنگام تحویل و مابقی در هنگام تنظیم سند رسمی انتقال مالکیت به نام خریدار.
  21. ممکن است مبایعه نامه از نوع فرم های چاپی قدیمی باشد. در این فرم ها عبارتی تحت عنوان «پشیمان کرد»، ذکر شده است. این عبارت از نظر حقوقی هیچ جایگاه و معنای روشنی ندارد و باید از قرارداد حذف گردد.
  22. اگر چند نفر به عنوان خریدار قرارداد را امضا می نمایند، نام همه آنها و قدرالسهم هریک از آنها به دقت در قرارداد ذکر شود.
  23. از آنجا که وکیل هیچ گونه تعهدی در اجرای تعهدات فروشنده ندارد، بهتر است در قرارداد ذکر شود که وکیل نیز همزمان با فروشنده نسبت به اجرای تعهدات فروشنده مسئولیت دارد.
  24. علاوه بر تاریخ دقیق حضور طرفین در دفترخانه، شماره دفترخانه به حرف و عدد و آدرس دفترخانه قید شود.
  25. اگر طرفین بخواهند ملک را با وام منتقل کنند، میزان اصل بدهی، میزان اقساط معوق، تعداد و مبلغ اقساط باقی مانده و سود متعلقه براساس استعلام بانکی در قرارداد درج شود.
  26. اگر قصد دارید بخشی از ثمن قرارداد را از طریق وام بانکی و در رهن بردن ملک تامین کنید، در قرارداد فروشنده را متعهد کنید که همکاری لازم را در اینخصوص با شما داشته باشد.
سوال ملکی () آپارتمان () آژانس املاک ()

مطالبه ی ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

1397/07/25 در ساعت 10:18:00

ممکن است در برخی از قراردادها یکی از طرفین قرارداد ،نسبت به اجرای تعهد خود تخلف کند،این تخلف ممکن است به صورت تاخیر در اجرای تعهد یا عدم انجام تعهد باشد.......

مطالبه ی ضرر و زیان تخلف از انجام تعهد

مطالبه وجه التزام قراردادی

1397/07/25 در ساعت 10:13:00

وجه التزام مبلغی است که طرفین یک قرارداد به عنوان جریمه ی تأخیر ویا عدم انجام تعهد قراردادی مشخص میکنند،به نوعی ضمانت اجرای حقوقی است

مطالبه وجه التزام قراردادی

قلع و قمع بنای غیر مجاز

1397/07/25 در ساعت 10:10:00

اگر متصرف بدون مجوز یا قراردادی اقداماتی مانند احداث بنا یا کاشتن درخت و زراعت در ملکی داشته باشد ،شخص ذی نفع می تواند دادخواست قلع و قمع بنای غیر مجاز را تقدیم کند

قلع و قمع بنای غیر مجاز

دعوی خلع ید

1397/07/25 در ساعت 10:08:00

اگر ملکی اعم از زمین، خانه،آپارتمان یا مغازه که دارای سند رسمی است به صورت غیر قانونی در تصرف شخصی غیر از مالک باشد ،کسی که سند مالکیت به نام اوست می تواند برای تخلیه ملک ......

دعوی خلع ید

افراز ملک توسط دادگاه

1397/07/25 در ساعت 10:01:00

افراز به معنای تقسیم مال مشاع بین شرکا است در فرضی که بین شرکا توافقی برای تقسیم نباشد.

افراز ملک توسط دادگاه

الزام به ایفای تعهد مبنی بر احداث بنا

1397/07/22 در ساعت 12:17:00

ممکن است شخصی در قالب قرار دادی مانند مشارکت در ساخت پیش فروش و یا پیمانکاری ساخت متعهد به ساخت یا تکمیل ساختمانی بر اساس شرایط قرار دادی شود.اگر شخص متعهد طبق زمان بندی پیش بینی شده

الزام به ایفای تعهد مبنی بر احداث بنا
نظر جدید