قدم دوم براي خريد ملك، مذاكره با فروشنده است. در هنگام مذاكره با فروشنده چند نكته را در نظر داشته باشيد.نكته اول: سعي كنيد مذاكره را با شخص مالك و يا نماينده قانوني مالك انجام دهيد و از مذاكره با افراد واسطه پرهيز كنيد. نكته دوم: مشاوران املاك هيچ مسوليتي در خصوص حفظ منافع شما ندارند بنابراين به تنهايي مذاكره نكنيد و حتي الامكان يك شخص مسلط به امور ملكي را با خود همراه سازيد نكته سوم: اصل اسناد ملك را از فروشنده بخواهيد و رويت كنيد و به رويت كپي اسناد اكتفا نكنيد.نكته چهارم :از مذاكره در محل سكونت و يا دفتر فروشنده پرهيز كنيد. نكته پنجم:مذاكره نهايي را به ساعات پاياني روز موكول نكنيدنكته ششم: درجلسه مذاكره معمولا فرصت كافي براي بررسي اسناد و بررسي تمام جزييات مربوط به ملك نيست؛ بنابراين هيچ گاه مذاكره و امضاي قرارداد را در يك جلسه انجام ندهيد و سعي كنيد بين جلسه مذاكره و امضاي قرارداد فاصله اي ايجاد كنيد تا همه نكات و مسايل را به دقت بررسي كنيد. نكته هفتم:ممكن است چندين جلسه براي مذاكره نياز باشد؛ بنابراين در پايان هر جلسه مواردي را كه با فروشنده به توافق رسيده ايد مكتوب كنيد.نكته هشتم: قبل از نهايي شدن همه توافقات و امضاي مبايعه نامه، هيچ متني را تحت عنوان صورتجلسه يا تفاهم نامه و يا هر عنوان ديگر امضا نكنيد. نكته نهم: قبل ا امضاي قرارداد و يا قبل از پرداخت هر مبلغي، حتما ازمالك بخواهيد استعلام ثبت ملك را از طريق دفترخانه انجام داده و ارايه دهد.