طبق ماده ۴۷۸ قانون مدنی:هرگاه معلوم شود عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده مستاجر می تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستاجر ضرری نرسد مستاجر حق فسخ ندارد پس اگر درمنفعت عیبی به وجود بیاید چه قبل از
طبق ماده ۴۷۸ قانون مدنی:هرگاه معلوم شود عین مستاجره در حال اجاره معیوب بوده مستاجر می تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستاجر ضرری نرسد مستاجر حق فسخ ندارد پس اگر درمنفعت عیبی به وجود بیاید چه قبل از عقد و چه بعد از عقد و مستاجر اطلاع نداشته به وسیله خیار عیب می تواند فسخ کند ولی نمی تواند ازش مطالبه کند .عیبی که موجب فسخ اجاره می شود عیبی است که موجب کم شدن منفعت یا سخت شدن استفاده از منافع می شود به عبارت دیگر اگر عیب به منفعت و یا باعث دشواری در استفاده از ملک نشود موجب فسخ اجاره نمی شود البته این در صورتی است که مورد اجاره عین معین باشد یعنی مالی که در عالم خارج مشخص و معین و قابل اشاره باشد و حدود ان مشخص باشد مانند خانه و ماشین و غیره و اگر مورد اجاره کلی باشد یعنی مالی که بر افراد متعدد صدق میکند و دارای مصادیق متعدد است طبق ماده ۴۸۲ قانون مدنی امکان فسخ وجود ندارد و فقط می تواند موجر را مجبور به تبدیل ان نماید و اگر تبدیل ان ممکن نباشد حق فسخ خواهد داشت البته طبق ماده ۴۸۱ قانون مدنی اگر عیب به شکلی که باشد که نتوان از ان رفع عیب کرد ومستاجر نیز نتواند از ملک استفاده کند عقد اجاره باطل است زیرا هدف از عقد اجاره استفاده از مورد اجاره است پس اگر مستاجر نتواند از مورد اجاره استفاده کند عقد باطل است