مبنای حقوقی دادخواست
قراردادهای اجاره که از سال 76 به بعد منعقد می شود پس از اینکه مدت ان پایان یافت عقد اجاره نیز پایان می یابد و پس از انقضای مدت اگر مستاجر مورد اجاره را بدون اذن مالک در تصرف خود داشته باشد موجر برای مدت مزبور مستحق اجرت المثل می باشد هر چند که استفاده نکرده باشد
چنانچه مستاجر بعد از اتمام مدت با اجازه ی مالک ملک را در تصرف خود داشته باشد زمانی باید اجرت المثل بدهد که از ان استفاده کرده باشد
بنابراین اگر مالک اجرت المثل را مطالبه کند و مستاجر ان را پرداخت نکند باید دادخواست مطالبه اجرت المثل بدهد
طرفین دعوا:
موجر خواهان است و مستاجر خوانده است
مرجع صالح:
دادگاه محل وقوع مال
نحوه اجرای حکم:
پس از محکوم شدن مستاجر به مبلغ معین موجر باید از طریق صدور اجراییه به همان میزان از اموال مستاجر توقیف کرده تا با فروش ان ها به انچه استحقاق دارد دست پیدا کند
نکات کلیدی:
1.هر شخصی که در ملک دیگری به صورت غیر قانونی و بدون رضایت مالک استفاده کند به میزان مدت تصرف باید اجرت المثل پرداخت کند
2.اگر موجر تخلیه مستاجر را نخواهد ظاهر بر این است که برای ادامه تصرفات مستاجر رضایت دارد
3.مستاجر نسبت به ملک مورد اجاره ضامن نیست
4.اگر مدت اجاره تمام شود و مالک از مستاجر درخواست تخلیه کند مستاجر در حکم غاصب است
5.ممکن است در قرارداد اجاره شرط شود که در صورت اتمام مدت اجاره اجرت المثل به میزان اجاره بها باشد .این شرط فقط ناظر به موردی است که مستاجر با رضایت موجر در ملک اقامت داشته است و در صورتی که موجر تقاضای تخلیه ملک را از مستاجر بکند و مستاجر تخلیه نکند به این شرط نمی توان استناد کرد و اجرت المثل بر اساس ارزش واقعی محاسیه و به موجر پرداخت می شود
مستندات:
ماده 494و 495و631قانون مدنی
رویه و نظریات قضایی
منبع :کتاب ((راهنمای تحلیلی کاربردی دعاوی ملکی))تالیف حسین اقدامی
لینک خرید کتاب